Nachádzate sa na starej verzii stránky. Nový obsah nájdete na pôvodnej adrese

www.dosky.sk

Divadelné dielne EduArt na festivale Scénická žatva 2012 v Martine

 

Divadelné dielne EduArt na festivale Scénická žatva 2012 v Martine

28. augusta – 1. septembra 2012

 

Organizátori:                                     Národné osvetové centrum, Bratislava

Rada pre neprofesionálne divadlo na Slovensku

 

Účastnícky poplatok: 35 €/ osoba

Spôsob platby: v hotovosti pri akreditácii

Akreditácia účastníkov:               28. augusta 2012 vo vestibule Štúdia SKD od 9.00 hod. do 11.00 hod. Začiatok práce v jednotlivých triedach 28. augusta bude od 12.00 hod. (V ostatné dni počas festivalu od 9.00 do 14.00 hod. alebo podľa potrieb, požiadaviek a dohôd s lektormi.)

Kompletne vyplnenú záväznú prihlášku posielajte na adresu:

Národné osvetové centrum

Iveta Ditte Jurčová

Námestie SNP 12

812 34 Bratislava 1

 

Heslo: EDUART

 

alebo e-mailom na adresu: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.

Termín zaslania prihlášky:           do 15. augusta 2011

 

Účastníci majú zabezpečené:    Zdarma ubytovanie (v hodnote 42 €), permanenetku na všetky predstavenia festivalu (v hodnote  15 €), stravné listky (v hodnote 3 €/ deň, tj. 18 €).

 

Cestovné si účastníci hradia sami.

Bližšie informácie, nejasnosti, či otázky Vám zodpovieme na tel. čísle 0915 727 743.

Počet účastníkov v jednotlivých dielňach je limitovaný. V prípade väčšieho počtu prihlásených účastníkov si organizátor vyhradzuje právo výberu podľa dátumu prijatia prihlášky.

Dielne sú určené všetkým záujemcom o divadlo, ktorí dosiahli vek 15 rokov.

Neplnoletí účastníci dielní (tí, ktorí nedosiahli vek 18 rokov) sa môžu tvorivých dielní zúčastniť iba so súhlasom rodičov. Potvrdenie o súhlase od rodičov spolu s uvedením kontaktov na rodiča odovzdajú účastníci organizátorom pri  akreditácii.

POZOR! Frekventanti dielní sú povinní zúčastniť sa záverečných prezentácií, ktoré budú 1. septembra 2012 od 15:30 hod.

 

 

 

 

 

A. Trieda autorského divadla

Lektor: Ján Luterán

Dielňa bude zameraná na pomenovanie základných princípov a možností autorského divadla. Účastníci sa spolu s lektorom budú venovať trénovaniu základných vlastností divadelníka, ktorý chce tvoriť autorské divadlo a teda dokáže opustiť pohodlie literárnej predlohy, aby sa vrhol na témy, ktoré ho bytostne zaujímajú. Pôjde o tréning načúvania, fantázie, intuície, spontaneity a kreativity. Prvotným impulzom pre spoločnú tvorbu bude téma, na ktorej sa spoločne dohodneme a pracovnými postupmi ako je improvizácia, zber materiálu, kolektívna tvorba, ako sú rôzne cvičenia a plnenie zadaní budeme simulovať vznik mini autorskej inscenácie.

 

Mgr. art. Ján Luterán

Absolvoval divadelnú réžiu u prof. Ľubomíra Vajdičku na VŠMU v Bratislave. Jeho réžijným debutom bola inscenácia hry Woodyho Allena Boh na Malej scéne VŠMU. Absolvoval autorskou inscenáciou Bola raz jedna trieda, ktorá sa po pätnástich reprízach v školských podmienkach preniesla do stáleho repertoára Divadla Andreja Bagara v Nitre, kde sa teší diváckej priazni. Inscenácia bola aj ocenená osobitou cenou prof. Vladimíra Štefka Commedie dell´scholarum za vtip, inteligentnú recesiu a vieru, že humor oslobodzuje a lieči. V spolupráci s Marianou Ďurčekovou dramatizoval a inscenoval v Slovenskom komornom divadle v Martine rozprávku Braňa Jobusa Muflón Ancijáš, inscenovali a do podoby politického kabaretu upravili súčasnú hru autorky Michaely Zakuťanskej Jánošík 00 7 pre Mestské divadlo Žilina. Atorská inscenácia projekt.svadba, ktorú premiérovali v kulturparku Stanica Žilina-Záriečie získala hlavnú cenu Grand Prix na festivale Nová dráma 2010.

 

B. Trieda Pohybového divadla

Lektorka: Ana Hernández Hernández

 

Improvizačné techniky a koncepty:

- priestor: vystavba/konstrukcia priestoru bez materialu, pohyb "v

neviditelnom", zabratie/ovladnutie - uvolnenie/vyprazdnenie priestoru

- zvuk: uvoľnenie hlasu, cvicenia na rezonanciu a skumanie hlasu,

pocuvanie, pauza

- čas: koncepcia času, rytmus, zmena tempa, zrýchlenie a spomalenie

- telo: ako jediný materiálny zdroj, zosmiešňovanie, skreslenie,

škaredosti ako krása zabudnutá a nevyhnutná

- individuálne a konkrétne tvoriť myšlienku – ideu na javisku

 

Ana Hernández Hernández

Vyštudovala herectvo na ESAD v Malage v Španielsku. Pôsobila vo viacerých divadelných spoločnostiach v Španielsku ako herečka, tanečníčka, speváčka a žonglérka.  Absolvovala Kurz hlasovej techniky, Kurz 10 bodov improvizácie, Kurz Butho, Kurz spirituálneho flamenca, Kurz kontaktnej imrovizácie, Kurz performance a Body painting,  Kurzy baletu, súčasného tanca, jazzu, afrických tancov, street funku.

Komunikuje v jazyku španielskom, francúzskom, anglickom a portugalskom.

* V triede Any Hernández bude k dispozícii podľa potreby tlmočníčka. V prihláške prosím uveďte v poznámke v akom jazyku komunikujete.

 

C. Trieda dokumentárneho divadla

Lektor:  Kamil Žiška

Výrazný prúd súčasného divadla je dokumentárne divadlo. Popiera klasickú výstavbu textu, katarziu,  i profesionálnych hercov.... často sa v súvislosti s produkciami dokumentárneho divadla diskutuje o tom, kde sú hranice divadla a divadelnosti.

Témou dielne bude festival Scénická žatva.  Frekventanti dielne budú spolu s lektorom hľadať zaujimave materiály o Scénickej žatve, nielen v archívoch či v knižnici ale i v rozhovoroch s účastníkmi festivalu. Potom sa  pokúsia dokumentárny materiál preniesť v rámci konkrétnych divadelných situácií na javisko.

 

Mgr. art. Kamil Žiška

Kamil Žiška absolvoval divadelnú réžiu a dramaturgiu u prof. Vajdičku na VŠMU v Bratislave. Jeho absolventským predstavením bola fraška od Fernanda Crommelyncka Veľkolepý paroháč, ktorá bola nominovaná na divadelné ocenenie Dosky v kategórii Objav sezóny. Ako režisér, dramaturg, skladateľ, textár či autor spolupracoval s mnohými slovenskými divadlami (Bábkové divadlo v Žiline, Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre, Divadlo Andreja Bagara v Nitre, Radošinské naivné divadlo, Slovenské národné divadlo). Väčšinou si do svojich predstavení skladá aj scénickú hudbu. Pre Divadlo Ludus autorsky a režijne pripravil inscenáciu Čiernobiele srdce Charlieho Chaplina, ktorá získala dve Nominácie Dosky 2007, za najlepšiu hudbu sezóny a objav sezóny a hlavnú cenu Zlatý Gunár na festivale Kremnické gagy. Inscenácia Canto Hondo (hlboká pieseň o nej...) v alternatívnom divadle ElleDanse v Bratislave, ktorej bol spolurežisérom (so Šárkou Ondrišovou) a spoluautorom hudby (spolu s Jozefom Vlkom) získala ocenenie Dosky 2008 za najlepšiu inscenáciu, réžiu a hudbu. V roku 2009 získal ocenenie Dosky za koncept inscenácie A budeme si šepkať Slovenského komorného divadla.

V súčasnosti je umelecký vedúci Starého divadla Karola Spišáka v Nitre.

 

 

D. Trieda hudobnej dramaturgie a príprava hudobno-zvukového materiálu v divadle.

Lektor: Rudolf Pepucha

Témy workshopu budú rozdelené na tri základné kategórie.

Prvá kategória bude zameraná na základné techniky práce so zvukovým a hudobným materiálom prostredníctvom najrozšírenejšieho mastering programu pre platformu PC – WaveLab. Vrátane realizačných techník s využitím viacstopových možností spracovania zvuku.

Druhá kategória sa bude venovať základným technikám transformácie a úprave hudobno-zvukového materiálu prostredníctvom digitálnych modulov (PlugIns) v kontexte s realizačnými postupmi domestikovanými v zvukovom dizajne a masteringu.

Tretia kategória bude zameraná na hudobnú dramaturgiu a základné kompozičné techniky, ktoré zohľadňujú realizačné postupy súčasných divadelných foriem (akustika, svetlo, priestor a iné).

*Každý účastník dielne musí disponovať vlastným notebookom.

 

Mgr. art. Rudolf Pepucha, ArtD.

Hudobný skladateľ. Pochádza z Námestova. V rokoch 1995 – 2000 študoval kompozíciu u Prof. J. Hatríka a Doc. Mateja na VŠMU v Bratislave. V roku 2010 ukončil doktorandské štúdium u Prof. I. Paríka (+2005) a Doc. D. Mateja na VŠMU v Bratislave.

Okrem experimentálnej a elektroakustickej tvorby sa venuje aj komponovaniu scénickej a účelovej hudby. Je autorom stoviek scénických a iných kompozícii pre divadlo, rozhlas a TV.

Ocenenia: Cena SOZA za najúspešnejšie dielo ml. autora roku 2002, za kompozíciu Pas de deux, Čestné uznanie za rozhlasový remix Žena s čiernymi krídlami na medzinárodnom festivale nových rozhlasových tvarov K. U. N. M. (Albuquerque, Nové Mexiko, USA, 2003),

Hlavná cena za  rozhlasový remix Žena s čiernymi krídlami na medzinárodnom festivale rozhlasových hier Prix Bohemia radio 2003. (Česká republika, 2003), Hlavná cena UNESCO v kategórii – skladateľ do 30 rokov za kompozíciu The End (festival IREM 2004, Rím)

Cena Hudobného fondu za scénickú hudbu k rozhlasovej hre Vianočná ryba princeznej Johany (Kaskády 2005), Hlavná cena "XAVER" na festivale rozhlasovej tvorby 2007 za scénickú hudbu k hre Povieka o chlapcovi a divej husi, Hlavná cena na festivale rozhlasovej tvorby 2009 za scénickú hudbu k hre Princezná so zlatou hviezdou na čele, Hlavná cena na festivale rozhlasovej tvorby 2011 za scénickú hudbu k hre Kliatba na Zobore.

 

E. Trieda činoherného divadla

Lektor: Jozsef Czajlik

Účastníci dielne činoherného divadla sa budú zaoberať dôslednou analýzou dramatickej situácie. Budú skúmať napätie vo vnútri situácií a v rámci vzťahov medzi postavami. Budú sa pokúšať nájsť pravdivosť postavy so zreteľom na psychológiu postavy.  Budú sa usilovať o vypracovanie situácie do konkrétnych detailov.

 

Mgr. art. József Czajlik

Absolvent divadelnej réžie na VŠMU v Bratislave. V súčasnosti riaditeľ Divadla Thália v Košiciach. Spolupracoval s Divadlom Astorka, Bratislava, s Jókaiho divadlom v Komárne, so Slovenským komorným divadlom v Martine a so Štátnym divadlom v Košiciach. V roku 2010 inscenoval v Slovenskom národnom divadle Čechovovho Ivanova s Róbertom Rothom v hlavnej úlohe. Okrem divadiel na Slovensku spolupracoval aj s divadlami v Čechách, v Maďarsku, v Poľsku a v Srbsku. Za výsledky svojej režijnej tvorby získal na divadelných festivaloch na Slovensku, ale aj v Maďarsku niekoľko významných ocenení.

 

F. Seminár súčasného divadla –  3 x so Soňou Šimkovou a 3x s Janou Bžochovou-Wild

Lektorky: Soňa Šimková a Jana Bžochová-Wild

Je divadlo 21. storočia iné ako divadlo 20.storočia? Je pravdou, že divadlo stagnuje? Môžu slovenské inscenácie konkurovať divadlu zo zahraničia? Prináša divadlo nové témy? Je možné ešte hrať podľa Stanislavského? Akého herca potrebuje súčasné divadlo? Takéto i ďalšie otázky si môžu klásť účastníci seminárov 3 x s .... Semináre sú naplánované ako séria stretnutí s osobnosťami slovenského divadla. Každá lektorka  predstaví počas troch seminárov tri inscenácie, ktoré vznikli po roku 2000 a považuje ich za výnimočné, pozoruhodné, prelomové či zaujímavé. Semináre budú kombináciou prednášky, pozerania DVD záznamu inscenácie a otvorenej diskusie.

*Semináre 3 x s.... (šesť seminárov, šesť výnimočných inscenácií) sú naplánované v dňoch 28. 8 – 30. 8. 2012. Frekventanti seminárov by sa mali zúčastňovať taktiež rozborových seminárov počas celej Scénickej žatvy.

 

Prof. PhDr. Soňa Šimková, CSc.

R. 1968 na VŠMU absolvovala odbor divadelnej dramaturgie, 1968 – 1970 postgraduálne štúdium romanistiky a germanistiky na Univerzite Bazilej, Švajčiarsko.
Od r. 1971 pedagóg dejín svetového divadla na katedre divadelnej vedy DF VŠMU. Titul CSc. získala v Umenovednom ústave SAV r. 1980 za prácu Molière na Slovensku. V r. 1982 titul PhDr. a hodnosť docenta. V r. 1997 hodnosť profesora. V pedagogickej práci sa venuje predovšetkým frankofónnej dráme a divadlu. Vedie tiež semináre analýzy predstavení.
Absolvovala viacero zahraničných stáží a prednáškových pobytov: v r. 1992 semester pôsobila pedagogicky na Université Paris 8, Francúzsko.
Je autorkou knižných publikácií: Molière na Slovensku (1989), Strehler: Divadlo v znamení réžie (1997), učebníc a skrípt: Súčasné francúzske divadlo (1985) a kol.: Vantuch, A. – Povchanič, Š. – Kenížová-Bednárová, K. – Šimková, S.: Dejiny francúzskej literatúry – kapitola Súčasné francúzske divadlo (1995).
Publikovala množstvo vedeckých a odborných štúdií a doslovov v zborníkoch, časopisoch a knižných publikáciách doma a v zahraničí o modernej a postmodernej réžii a dramatike (A. Mnouchkine, R. Wilson, P. Sellars, R. Lepage, P. Chéreau, V. Strnisko, R. Polák, J. Nvota, Ľ. Vajdička, B.-M. Koltès, P. Claudel, E. Ionesco, J.-P. Sartre, R. Sloboda, S. Štepka, atď.).
Je editorkou viacerých medzinárodných zborníkov: Stretnutie umení a divadlo (2000), Klišé Európa (2005), Antológia súčasnej francúzskej drámy a jej analýz (2008). Preložila (spolu s E. Flaškovou) a vedecky redigovala prvé slovenské vydanie Divadelného slovníka od Patricea Pavisa. (2005). Preložila viaceré divadelné hry (Molière, Feydeau, Marivaux, Confortès, Cousse).
V r. 1992 – 1996 zastávala post prodekanky a prorektorky VŠMU, v r. 1998 – 2010 bola vedúcou katedry divadelnej vedy. Ako viceprezidentka a prezidentka Edukačného výboru ITI/IIT UNESCO (1993 – 2004) a v súčasnosti jeho čestná členka spolupracuje s mnohými zahraničnými inštitúciami a odborníkmi.
Nositeľka viacerých ocenení Litfondu za teatrologickú činnosť. V r. 2010 získala vo Francúzsku cenu za divadelnú pedagogiku Prix François Florent z rúk zakladateľa renomovanej École Florent.

 

Prof. PhDr. Jana Bžochová-Wild, Phd.

Absolvovala štúdium divadelnej a filmovej vedy na VŠMU v Bratislave. Od r. 1991 tam pôsobí na katedre divadelných štúdií. Prednáša anglickú a nemeckú drámu a divadlo.
Od polovice 90. rokov sa zaoberá najmä tvorbou Williama Shakespeara: publikovala knižné monografie Hamlet: dobrodružstvo textu (1998), Úvod do shakespearovského divadla (1999), Začarovaný ostrov? Shakespearova Búrka inak (2003) a Malé dejiny Hamleta (2007).
Do e-learningového projektu VUDU (Virtuálna univerzita divadelného umenia, 2006) pripravila učebný modul Shakespeare v XX. storočí.
Publikovala štúdie k inscenačnej a prekladateľskej recepcii Shakespeara na Slovensku v kolektívnych zborníkoch: Otvorené divadlo v uzavretej spoločnosti (1997), Poetika a politika (2004), Prednášky o divadle (2004), Ako sa vám páči Shakespeare? (2007).
Pre časopis Aspekt zostavila a preložila výber z feministickej shakespearistiky Recepcia Shakespeara: Od čítania žien k feminizmom (Aspekt, 2/2001).
Z angličtiny preložila obsiahle knižné kompendium Shakespeare. Základná príručka (2006). Z nemčiny preložila romány C. Heina (Cudzí priateľ, 1989) a E. Jelinek (Milenky, 1999, 2004); do nemčiny preložila divadelné hry Viliama Klimáčka Nuda na pláži (Ein Akt auf dem Strand, 1999), Sissi (2011) a hru pre deti divadla PIKI Paskudárium (Gfrastarium, 2000).
V súčasnosti spoluzostavuje a spolurediguje 5-zväzkové teatrologické Vybrané dielo Jána Jaborníka (vyjde 2011 až 2013) k dejinám slovenského divadla.
Publikuje kritiky a štúdie z oblasti slovenského, anglického a rakúskeho divadla a drámy. Spolupracovala s časopismi Slovenské pohľady (1989 – 93), spoluredigovala týždenník Kultúrny život (1990 – 93), časopis Svět a divadlo (1992 – 2000), revue Divadlo v medzičase (1999 – 2003) a časopis Scéna SND (2007 – 08).
Ako spoluautorka a redaktorka sa podieľala na Encyklopédii dramatických umení Slovenska (1989), ako odborná redaktorka na preklade diela E. Fischer-Lichte Dejiny drámy (2003) a iných.
Absolvovala študijné pobyty na univerzitách v Londýne, Cambridge, Regensburgu a vo Viedni. R. 2006 a 2007 pôsobila ako hosť aj na Bratislavskej medzinárodnej škole liberálnych štúdií (BISLA).
Za svoju kritickú a prekladateľskú činnosť získala viacero ocenení (Výročná cena Asociácie spisovateľov Slovenska, 1999; Cena Zory Jesenskej, 2000; Cena Rakúskeho úradu spolkového kancelára, 2001).

Dosky.sk, © Juraj Hruška 2013, Generované Joomla. Hostované Exohosting